Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontvang gratis een Audi Quattro met uw abonnement op Autowereld, formule v.a. 48 euro

Ontvang gratis een Audi Quattro met uw abonnement op Autowereld, formule v.a. 48 euro

Lees meer

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volvo V90 Cross Country D5 (2017)

Aan deze traditie kon Volvo natuurlijk niet verzaken, ook de nieuwe V90 krijgt een Cross Country-behandeling. AutoWereld deed de test in een van de ijzigste delen van Zweden.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Het is waar, breaks worden steeds stedelijker van snit. Zelfs de Volvo V90 slachtte zijn vierkante kooi achterop voor een designermaatpak dat vooral een sfeer van rode lopers en fonkelende lusters zet. Geen groen bemoste paden of andere passen opzij meer? Toch wel, hier is de Cross Country en die maakt met de volgende details het verschil:

  • 60 millimeter hogere bodemspeling.
  • Extra 'Offroad'-setting.
  • Enkel als break.
  • Op specifiek ontwikkelde banden.

Een traditie om de te koesteren, die Cross Country's?

Zeker wel. Exact twintig jaar geleden gaven de Zweden - samen met Subaru - immers de voorzet. Met de 850 XC (lees: Cross Country), die tussen een bende onbehouwen offroaders toentertijd als voorvader van de cross-over gold. We bedoelen: hij verzoende lange asfaltritten met occasionele bosuitstapjes.

Aangezwengeld door de SUV-hype is er nu van elke Volvo zo'n ruigere versie, met als buitenbeentje de S60 Cross Country die de hogepotenkuur nogal frivool met het lijf van een klassiek koffermodel combineert. Maar laten we wel wezen. Aan de bron is een Cross Country een break, functioneel en praktisch of het nu gaat om het laden van een picknickmand of twee verloren schapen. Bovendien hoort er een deftige taille bij. Deze V90, met het opschrift Cross Country cursief op zijn achterbumper geatoeëerd, is dus de enige rechtmatige nazaat van de 850.

Waar zet hij zich af tegenover zijn modalere broers?

Deze passages door de outdoorwinkel verlopen aan de hand van een grijsgedraaid shoppinglijstje. Het koetswerk is opgetuigd met een reep beschermende plastic die de onderlijn van de auto volgt en over de wielkasten golft, terwijl de bodemspeling met 6 centimeter stijgt en een off-roadinstelling het onderstel voorbereidt op het zwaardere werk. De meerplatenkoppeling trekt namelijk aan, terwijl het gas zachter reageert, de versnellingsbak minder snel opschakelt en de afdaalhulp wordt geactiveerd. De koppeling kan het vermogen van as tot as herverdelen, tot 100%.

De 'Offroad'-setting houdt het uit tot 40 km/u, dan slaat ze af om de aandrijflijn niet onnodig te belasten. Daarnaast heeft Volvo ook speciale banden laten ontwikkelen met diverse fabrikanten al naargelang de diameter. De nieuwe samenstelling is er vooral op uit meer comfort te bieden op het onverharde.

Een oerwoud heraanleggen is uiteraard niet de ambitie van deze Volvo, hij wil vooral een handje toesteken als de aannemer, veearts of houtopkoper de bebaande paden verlaat.

Met de komst van de Mercedes E-Klasse All-Terrain (alsook een geplande BMW 5 Adventure) en de bestendigde reputatie van de Audi A6 Allroad Quattro komt de V90 Cross Country, ondanks zijn legendarische naam, tussen de chiquere heren-avonturiers terecht. Hij kan ze in ieder geval al de baas met zijn bodemspeling. Want ook al heeft hij wat koffer verloren, onder zijn vloerplaat ligt er - net als bij de V70 - 21 centimeter vrije ruimte ter beschikking. Beduidend meer dan zijn rivalen. De enige Volvo met nog meer doorgang is de XC90 (23 cm).

Standaardleder, de reeds vermelde ditjes en datjes en wat spulletjes genre Hill Descent Control zorgen voor een meerprijs van 2.100 euro. Die zal wel nog dalen als ook de voorwielaangedreven versie op de markt verschijnt, ongeveer over een jaartje.

En wat doet het krikeffect met het rijgedrag?

Naast een reguliere V90 zijn de reacties van de Cross Country iets zweveriger. Maar niet van die aard dat het overslaat in vervelende deiningen. Dat rijgevoel ligt ons wel, het past wonderwel bij de langeafstandsgenoegens van deze Volvo, die graag en rustig kilometers maalt. Enkel de stuurbekrachtiging nestelt zich te lichtvoetig rond het nulpunt, terwijl de reflexen van de automaat pipser mochten.

Dat de vierwielaandrijving wél snel en zonder schokken van kant wisselt, konden we ervaren op een dichtgevroren meer. Insturen, gas geven én doseren brengt deze kolos vrolijk driftend van start tot finish. Het differentieel van het partner BorgWarner (het vroegere Haldex) achteraan werkt nauwgezet mee. Alleen bestaat er geen mogelijkheid het zaakje te sperren. Dreigt het patineren tijdens uitdagender off-roadwerk, dan zal je moeten vertrouwen op de remgerichte tussenkomsten van de tractiecontrole.

Met 400 newtonmeter koppel ter beschikking (met dank aan twee turbo's) heeft de D5-diesel niet veel moeite om deze flinke break op vaart te krijgen en te houden. Ondanks zijn cilinderinhoud van 2 liter. Er staat ook een 45 pk minder krachtige D4-diesel in de brochure, verkrijgbaar met manuele bak. De D5 is altijd een automaat. We haalden een zeer voorbeeldige 6,3 liter per 100 kilometer, maar op de beijzelde landwegen in het Noorden ga je ook niet veel harder dan 90 km/u.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Ware het niet dat de jongens van Polestar het mooie weer aan het maken zijn boven Göteborg, deze Cross Country was misschien wel het meest gewilde emoproduct van de Zweden. Nu in een stijlvoller pak gestoken blijft deze bos-V90 hondstrouw aan zijn basisfilosofie. Dankzij de bodemspeling hoeft hij geen grote schrik te koesteren voor wat voren of een bedding, zonder dat hij daarom hardleerse tractorarbeid kan verrichten. Bovenal bewaart hij zijn comfortabele pose op asfalt. Alleen jammer dat hij niet met een technologisch spitsvondigheidje uitpakt, genre een sneeuw-ABS of een volledig afkoppelbaar 4x4 zoals op Audi's Quattro Ultra

Verwante testen

In dit artikel : Volvo, Volvo V90

Journalist AutoGids/ AutoWereld