Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volvo V90 D5 AWD (2016)

De opvolger van de V70, dat is een auto waar half België zit naar uit te kijken, toch als het familievaders zijn. AutoWereld deed de test met een V90 D5 AWD.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Volvo’s 90-reeks is volledig. Na de XC hebben de Zweden nu ook de S90 en V90 strijd- en rijklaar. De opvolgers voor respectievelijk de S80 en V70 moeten grote verwachtingen inlossen. Eens zien aan de hand van de V60 D5 of het ook past .

Dit is wat de Zweede break opmerkelijk maakt :

  • PowerPulse windt de turbo preventief op voor snellere response.
  • Afmetingen groeien, kofferruimte verliest lichtjes volume.
  • Bladveer op achteras verbindt linker- met rechterwiel.
  • Startprijs voor D3 vanaf 39.950 euro.
  • Stuurassistentie Pilot Assist tot 130 km/u.
  • Remt voor grote, wilde beesten.

Wat is dit?

De opvolger van de V70 noemt een koe een koe. Als breakversie van Volvo's luxesedan, de S90, krijgt hij geen apart nummer. Hij heet gewoon V90, wat de nomenclatuur alvast een flink deel transparanter maakt. Kort door de bocht kan je deze break afschilderen als een lager scherende en afgetrainde XC90, beide modellen wisselen immers hun belangrijkste technologie uit: het SPA-platform (desgewenst te verrijken met luchtvering en vierwielaandrijving), de viercilindermotoren op zowel het diesel- als benzinefront, hun autonoom rijdende technologie en het Sensus-infotainment, dat de interieurknoppen grotendeels overbodig maakt en vervangt door een aanraakpaneel.

Is de V90 zomaar een copycat van die grote SUV?

Niet helemaal. Weliswaar schuilt er veel déjà-vu in het dashboard en interieur, de stijl is sereen evenals de materiaalkeuze, zoals in het gebruik van echt hout. Anderzijds zitten er ook mindere materialen aan boord, zoals plastic in plaats van chroom, terwijl we geen fan zijn van de zwartgelakte afwerking van de druktoetsen op het stuur. Desalniettemin, de ambiance is helder en sfeervol en geeft een indruk van voornaamheid af, geholpen door spielereien zoals de langbenige richtstiften van de ventilatiemonden, een stukje eigenheid voor de V90 omdat de XC die niet heeft.

Dat het interieur zo ruim aanvoelt ligt vooral aan de groeischeut tussen voor- en achterbumper. Naast een V70 zet de huidige generatie een dikke 10 centimeter extra op de lat, waardoor hij aftopt op net geen 5 meter (4.936 mm). Het resulteert in veel bewegingsvrijheid voor lijf en leden, terwijl de groeistuit de Zweed dichter dan ooit bij de Audi A6 brengt, zonder twijfel de rivaal die Volvo nog het hardst wil tackelen.

Esthetisch zijn die langere afmetingen eveneens een zegen. Kan de slanke en sierlijke S90 wedijveren met de vierdeurscoupés van betere afkomst, dan is de V90 nog mooier dankzij een nog gracieuzer evenwicht en subtielere achterlichten. Het dumpen van de Zweedse blokhutstijl, zoals op de vorige V70, heeft wel zijn consequenties. Met een maximumvolume van 1.526 liter slikt de V90 74 liter minder dan zijn illustere voorganger, waarmee hij ook nog een slag minder kan zwelgen dan zijn rivalen (Audi A6 Avant: 1.680 l, BMW 5 Touring: 1.670 l, Mercedes E Break: 1.820 l). Het laden en lossen wordt ook gecomprommitteerd door die vloeiend duikende daklijn, al willen we niet de indruk wekken dat de grote Volvo onpraktisch zou zijn. Voor een gezinswagen voldoet hij zonder verpinken. Ongetwijfeld.

En gezinswagens horen comfort te prediken, niet?

Zo denken wij er ook over. De S en V90 zijn desealniettemin de eerste Volvo's waarvoor de Zweden hun gloednieuwe chassissimulator hebben ingezet (doch niet voor de volledige ontwikkeling, een kwestie van timing), toch is V90 onderweg een rasechte comfortbak. Dat gevoel zal nog eens worden versterkt als je de 20-duimsvelgen van ons testmodel laat voor wat ze zijn en genoegen neemt met de standaard 18-duimers (toch voor de D5, de andere diesel starten op maatje 17).

De lichte stuurbekrachtiging, die er opzettelijk opuit is om de input met zo min mogelijk weerstand te laten verlopen, draagt eveneens bij tot dat comfortgevoel, evenals de variabele luchtvering op de achteras waarmee ons testmodel was uitgerust. Die laatste is overigens niet standaard. De basisluchtvering kost 1.340 euro extra, de variabele versie 2.000 euro.

Kiezen voor de dynamische stand doet de rijbeleving verstrakken, maar de kloof met de comfortset-up is zeker niet gapend wijd. Vooral het gewicht van de auto is vrij bepalend voor het weggedrag en de lastwissels zijn voelbaar in bochten, ook al worden ze beter onderdrukt dan in de vroegere generatie. Voor een comfortwagen hebben we daar allerminst moeite mee, de tractie kwam zelden in het gedrang. Wat te wijten is aan het AWD, natuurlijk, een intelligente meerplatenkoppeling van BorgWarner (voorheen Haldex geheten) die schokvrij en snel het koppel tot maximaal 50% herverdeelt over voor- en achteras. Benieuwd wel hoe het weggedrag wordt gekleurd als enkel de voorwielen de boel moeten beredderen. De dwarse bladveer achteraan vormde in elk geval geen nadeel.

Volvo heeft geen ambitie om de sportieve grenzen van de middenklasse te verleggen, maar we kunnen gerust stellen dat dynamiek geen struikelblok is. Dat lag vroeger nog net even anders. De V90 is tenslotte de eerste Volvo waarvoor een chassis-simulator werd ingezet.

En als topdiesel levert de D5 topprestaties?

We keken vooral uit naar het effect van PowerPulse, een tankje van 2 liter gecompresseerde lucht dat de turboschoepen vooraf voedt, zodat die niet moeten wachten op uitlaatgassen en meteen reageren. Onderweg resulteert het in een progresseiver en verfijnder gevoel van Volvo's 2 liter-diesel, die in raffinement en karakter een goede beurt. Een sprinttijd van 0-100 km/u is ook lang niet min voor een auto die toch nog dik 1.927 kilo op de bascule zet.

Helaas wordt het positieve effect van PowerPulse, de vinnige reactietijd, in de kiem gesmoord door de achttrapsautomaat. Die reageert te traag op de bevelen van de rechtervoet, wat de bedoeling van het technologische snufje - nochtans een interessante primeur voor dieseltechnologie - in de kiem smoort. Die kickdown moet sneller kunnen. Een manuele bak zou het allicht beter in de verf zetten, maar die biedt Volvo niet aan op de D5.

Bovendien is die automaat ook wat van een slokop. Tijdens een ecorun kregen we de diesel maar moeilijk onder 6,5 liter, terwijl stevig doorgassen zelfs een gemiddelde van meer dan 11 liter op de boordcomputer toverde, weliswaar op een bergachtig traject. Dat moeten we nog eens op Belgische bodem verifiëren, maar Zweed lijkt graag een glaasje diesel te verzetten.

En neemt hij ook het heft zelf graag in handen?

Volvo, dat zich volop toelegt op autonoom rijdende technologie, heeft zijn Pilot Assist nog wat verder uitgebreid. De stuurassistent werkt nu mee tot een maximumsnelheid van 130 km/u. Voorwaarde is wel dat de handen op het stuur blijven (al kan je in de praktijk wel een paar seconden het commando volledig overhevelen). Activeer de Pilot Assist en de V90 gaat zijn eigen gang. Daarvoor heeft hij zelfs geen voorligger nodig, de camera's kunnen zich oriënteren op de witte zijlijnen van het asfalt.

Stap voor stap evolueren de Zweden zo naar een volledig autonoom rijdende auto. In de marge noteren we wel dat het nog wat verfijning in het afstelwerk vereist. Het automatisch remmen verloopt al behoorlijk genuanceerd, maar de stuurcorrecties zijn nog wat te bruut en soms onregelmatig.

Voor de Belgische markt minder van tel is de verdere sofisticatie van het City Safety, de automatische noodrem die nu niet alleen op auto's, fietsers en voetgangers, maar ook op grote beesten als - uiteraard - een eland reageert. Of de sticker 'ik rem ook voor dieren' er gratis bijkomt, check je best eens bij de dealers.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

We zijn verheugd dat Volvo zijn koers aanhoudt en zich niet van de wijs laat brengen door de sportieve draaikolk waarin al zijn concurrenten rondtollen. De 90-reeks is in de eerste plaats een familiaal, comfortgebaseerd alternatief. Smaakvol, mooi en technologisch mee met zijn tijd. Deze D5 AWD kost meteen 57.300 euro, maar opteer voor een D3 en je hebt al een V90 vanaf 39.950 euro. Bij deze eerste, nog wat voorbarige, kennismaking hadden we weliswaar een gunstiger verbruik van de diesel verwacht. Werkpunten zijn vooral de weinig pipse automaat, sommige afwerkingsmaterialen en de verdere verfijning van het Pilot Assist.

In dit artikel : Volvo, Volvo V90

Journalist AutoGids/ AutoWereld