Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Volvo XC90 T8 Twin Engine (2015)

AutoWereld reed met de nieuwe Volvo XC90. Een testverslag van de T8 Twin Engine, het 400 pk sterke topmodel met een CO2-uitstoot van amper 64 g/km.

83.500 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De nieuwe XC90 is veel meer dan de langverwachte opvolger van het origineel uit 2002. Hij is het eerste nieuwbakken model na het Ford-tijdperk en in zijn dna staat de genetica geprint van alle grote Volvo's die snel volgen. Wat de drakkar was voor de vikingen, is deze XC90 voor Volvo: een veroveringsschip.

De missie van de XC90 is immers van vitaal belang omdat hij de eerste telg is op het SPA-platform, de legodoos waarmee alle toekomstige Volvo's vanaf de 60-Reeks aan de slag gaan. Als dit niet goed zit, dan is de kans miniem dat de binnenkort te verwachten opvolgers van de S60/V60/S80/V70 de zaak alsnog rechtzetten. De toekomst staat of valt met deze XC90.

Wat is er nieuw?

Het is een behoorlijke brok staal, als je oog in oog met de XC90 staat. Straalde de vorige nog welgemutst een dosis aaibaarheid uit, dan is de tweede generatie een agressievere, testosterongeladen gozer. Klaar om Duitsers uit te dagen, de nieuwe Audi Q7 voorop. De staalkaart biedt de keuze uit een wildere Rugged-versie met beschermplastics rond wielkasten en dorpels, een elegantere en geliktere Urban tot een R-Design met spitsere voorbumper, aluminium zijspiegels en veelzeggende matte lak.

Wat zit er onder de motorkap?

De T8 Twin Drive is een plug-inhybride die een 2 liter-viercilinder combineert met twee elektromotoren, samen goed voor een vermogen van 400 pk. De benzinemotor krijgt de hulp van zowel een turbo als van een compressor.

Test Volvo XC90 T8 Twin Engine
Volvo belooft een normverbruik van 2,7 liter per 100 kilometer, met dank aan het plug-inhybride aandrijfgeheel dat een volledig elektrische autonomie van 40 kilometer belooft en dat je toelaat tot 120 km/u te accelereren zonder interventie van de benzinemotor. En dat zijn geen loze woorden, zo bleek uit onze testrit. Toch reken je in de praktijk best op een liter of 8 per 100 km.

De Zweedse kristaljuwelier Orrefors ontwierp een speciale joystick voor de achttrapsautomaat. Al is die laatste van het soort blingbling dat vooral Sjanghairijken zal plezieren. De joystick schakelt ook niet zo intuïtief. Omdat hij altijd door neutraal gaat, moet je steeds twee keer tikken om van de achteruitversnelling naar eerste te schakelen, of vice versa. De klassieke, standaardpook ligt ons een pak beter. 

Hoe prettig is het binnenin toeven?

Op de XC90 pakt Volvo uit met zijn nieuwste uitgave van Sensus, die een in de lengte geplaatste tablet op de boordplank behelst en ergens het midden houdt tussen dat uit een Tesla Model S en een Apple iPad. Het scherm, dat samen met twee ventilatiemonden één gevleugeld designstuk vormt, schrapt de potpourri aan knoppen die je doorgaans aantreft in een poging superclean te ogen.

Test Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ondanks het gigantische batterijenpakket, dat als een ruggengraat tussen de voor- en achterstoelen ligt, en de extra elektromotoren op de achteras verliest de Twin Engine geen zit- en kofferruimte tegenover de andere modellen. Al is het bagagevolume met een maximum van net geen 1.900 liter eerder correct dan gigantisch, gezien de gegroeide afmetingen van de Volvo XC90.

Hoe rijdt de XC90?

Zelfs als je op die iPad in de boordplank Power aantikt, goed voor eens scherper gaspedaal, snellere reacties van de automaat en een strakkere demping, is de obesitas van deze hybride een voortdurende spelbreker. Als Autbahnstormer, banjerend rechtuit, voldoet de Twin Engine ruimschoots, maar voor gedreven bochtenwerk is hij te beladen met aandrijving.

Test Volvo XC90 T8 Twin Engine

Naast die eerder vermelde Power-setting kan je ook nog kiezen voor Hybrid (default), Pure (elektrisch), Save (om nog wat stroom te sparen als je bestemming in een stedelijke omgeving ligt), AWD (bij nattigheid) of Off Road (voor onverhard). De 4x4-settings zijn geen Indiana Jones-materiaal, maar omdat de elektromotoren achteraan hier voor het 4x4 instaan zijn ze ook te programmeren.

In theorie zit de gewichtsverdeling en het zwaartepunt goed, terwijl de vierwielaandrijving veel tractie garandeert, maar je kan het door het formaat nooit ten volle uitbuiten. Tel daar de overlichte toets van de elektrische stuurbekrachtiging bij, de af en toe twijfelende achttrapsautomaat, het weerbarstige gevoel van de remmen (omwille van hun regeneratieve werking) en de zin om bochten te pikken ontsnapt je.

Maar Volvo zelf toont geen ambities in een andere richting. Het chassis steekt bekwaam en vasthoudend in elkaar met grenzen die verder liggen dan wat we in het verleden van Volvo gewoon waren. Het introduceert ook een paar nieuwigheden waarvan luchtvering veruit de belangrijkste is. Als het op comfort aankomt, heeft Volvo’s grootste SUV dus wel de nodige troeven in handen.

Test Volvo XC90 T8 Twin Engine

Wat moet dat kosten?

Blijkbaar hebben flink wat klanten uitgekeken naar Volvo's grote SUV, want al starten de leveringen pas eind mei, in België zijn er al dik 600 stuks over de toonbank gegaan. Geloof het of het niet, 60% daarvan is deze T8 Twin Engine. En die kost toch gauw 80.000 euro. Met dank aan de lage CO2-uitstoot en de bijbehorende voordelen op fiscaal vlak.

Het AutoWereld-oordeel?

Is de XC90 het lange wachten waard geweest? Zonder de kroon te spannen doet hij wat van hem wordt verwacht: met eigenheid en karakter de strijd aanbinden tegen ijzersterke spelers die zowel vanuit Duitse als Britse hoek de lat op Olympische hoogte leggen. Jammer dat er in het interieur en de afwerking hier en daar een besparing, of een Chinese tik, te bespeuren valt. Maar liever daar dan in de onderstelmechaniek die een goed gewapend fundament vormt voor de toekomstige Volvo's.

Test Volvo XC90 T8 Twin Engine

En het cijfermateriaal?

Motor: 1969 cc, L4 (turbobenzine met supercharger) + 2 elektromotoren en batterijenpack,  benzine: 236 kW/320 pk bij 5700 opm, 400 Nm bij 2200-4500 opm // elektriciteit: 60 kW/80 pk, 240 Nm // gecombineerd: 400 pk Transmissieautomatische vierwielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4950/1958/1775 mm Koffer671-1899 l Prestaties230 km/u, 0-100 km/u in 6,4 sec. Normverbruik: 2,7 l/100 km CO2-uitstoot: 64 g/km Prijs: 78.500 euro


 

 

 

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Volvo, Volvo XC90

Geschreven door op

De concurrenten