Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / AUDI A4 2.0 TDI • BMW 320Cd • MERCEDES CLK 320 CDI • SAAB 9-3 1.9 TiD : Zon, zee en .. cabrio’s

De vorige AutoWereld was tot de lijmnaad met cabrio’s gevuld, maar we hebben er nog altijd niet genoeg van gekregen. Dus haalden we er nog eens vier uit de showroom, dit keer heuse vierzitters. En niet de eerste de beste, want de Audi A4, BMW 3, Mercedes CLK en Saab 9-3 zijn stuk voor stuk zogeheten premiummodellen. We kozen wel telkens voor de dieselversie. Dat maakt ze daarom nog niet goedkoop, maar gelukkig wel zuinig.

Overzicht :

Tot voor kort was de combinatie tussen dieselmotoren en cabrio’s iets als vlees op vrijdag of werken op zondag. Not done, dus. Diesels hadden lang een industrieel karakter en pasten nauwelijks bij een sierlijke, open vierzitter met toch een groot flaneergehalte. Cruisen door de Lippenslaan met achter je een dikke roetwolk en voor je een ratelende motor, het lijkt op het eerste gezicht iets als walsen op klompen. Maar kijk, de tijden veranderen. Diesel-motoren zijn sterk geëvolueerd en nu zelfs technisch goed genoeg voor auto’s met een uitgesproken flair. Toch zijn er constructeurs die nog reserves hebben. Mercedes bijvoorbeeld biedt wel een 220 CDI in zijn CLK Coupé, maar niet in de Cabrio. De reden? Die motor is nog niet voorzien van een roetfilter en in Stuttgart willen ze vermijden dat door de wervelende luchtstroom roet en kwalijke gassen in het interieur dwarrelen. De open versie van de CLK is pre- cies daarom uitsluitend verkrijgbaar als een 320 CDI met roetfilter en een stevige 224 pk. De concurrenten hebben wel democratischere motoren beschikbaar. De basisdiesel bij Audi is een 2.0 TDI met 136 pk en roetfilter, bij BMW is er de 320Cd die 150 pk naar de achterwielen stuurt en Saab tenslotte heeft de 1.9 TiD met 150 pk tussen de wielen van zijn 9-3 Cabrio gelepeld. Elk van deze auto’s is voorzien van een conventionele canvas- kap, die zich telkens volledig automatisch laat bedienen. Bij de BMW, het oudje in de- ze groep, is de kap het snelst open en weer dicht. Maar dat is natuurlijk niet het enige cri- terium om een open vierzitter te kiezen.

-
Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12