Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 335i GRAN TURISMO (2013)

Met de Gran Turismo is de 3-Reeks alweer een telg rijker. Eentje die het beste van de Berline en Touring moet weten te verzoenen.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

2014-bmw-335i-gt-m-sport-line-photo-508088-s-787x481

 

 

 

En? Doet de GT dat ook?

 

Het ligt eraan hoe je het bekijkt. De 5 GT maakte eerder al dezelfde oefening, wat vooral resulteerde in een bijzonder discutabel design. De kont van de 3 GT oogt gelukkig slanker, al vraagt het desondanks nog steeds enige gewenning vooraleer de 3 GT zich weet te nestelen op het netvlies.

 

Die ietwat aparte looks leveren echter ook wat op. Met 4,82 meter in de lengte, 1,83 meter in de breedte en 1,49 meter in de hoogte is de 3 GT respectievelijk 20 centimeter langer, 2 centimeter breder en 8,1 centimeter hoger dan de 3 Touring. Daar komt ook nog een met de Chinese 3-Reeksen gedeelde wielbasis bij die 11 centimeter langer is en bijgevolg voorziet in 7 centimeter meer beenruimte achterin.

 

Ter vergelijking: daarmee vlei je je onderste ledematen comfortabeler achterin dan in een 5 Reeks. Meer nog, je komt zelfs akelig dicht in de buurt van wat een 7 Reeks in de aanbieding heeft. Om het goed nieuws helemaal compleet te maken, slikt de GT, met alle zitplaatsen bezet, 25 liter meer dan de Touring. Gaan alle zetels neer, dan stijgt dat volume tot een indrukwekkende 1.600 liter. Yep, da’s alweer een hele zwelg meer (een goeie 100 liter om precies te zijn) dan in de break-versie van de 3 Reeks.

 

2014-bmw-335i-gt-m-sport-line-photo-508099-s-787x481

 

Wauw, da's immens. Maar dat zal dan wel ten koste gaan van de rijdynamiek zeker?

 

Het is niet omdat de focus ligt op comfort dat deze 3 de Freude am Fahren-leuze zou verloochenen. Integendeel. Een perfecte 50/50-gewichtsverdeling, een ultrastijve en lichte koets, het met stuurkoppel afrekenende Electric Power Steering, de actieve spoiler die vanaf 110 km/u opklapt en de MacPhersons voor- en multilink achteraan dragen elk hun steentje bij in het gareel houden van de 306 pk en 400 Nm die de 3 liter-zes-in-lijn naar de achterwielen stuurt. Dat zorgt voor een bijzonder gezwinde tred, al evenaart de GT wel nooit de dynamische kunde van zijn vierdeursbroer. Met zijn grote lijf verliest de Gran Turismo nu eenmaal sneller het gevecht met de wetten der fysica, waardoor hij bij snel stuurwerk eerder de handdoek in de ring moet gooien.

 

2014-bmw-335i-gt-m-sport-line-photo-508185-s-787x4812014-bmw-335i-gt-m-sport-line-interior-photo-508189-s-787x481

 

Maar, ere wie ere toekomt, we hebben ons stinkende best moeten doen om ook effectief op dat punt te raken. Tegen die tijd ga je dus behoorlijk snel. Zeker als je die geblazen geweldenaar onder de kap het tempo laat bepalen. Als we de cijferaars in München mogen geloven, zit de 335i GT in 5,7 seconden aan 100 km/u. Toppen doet hij vanzelfsprekend bij een gelimiteerde 250 km/u.

 

Prestaties waar de deze 3 niet meer dan 8,1 liter benzine per 100 km (188 g/km CO2) zou mogen voor verbruiken. Toch als je zelf aan het schakelen gaat. Wij zouden echter ten allen tijde die fantastische ZF-achttraps de gangwissels voor zijn rekening laten nemen. Die automaat past niet alleen beter bij het karakter van de GT, hij is met 7,7 liter (178 g/km CO2) ook een zwelg zuiniger én hij staat al in 5,4 tellen aan 100 km/u.

 

2014-bmw-335i-gt-m-sport-line-photo-508115-s-787x481

 

Let's talk business. Wat moet zo'n 3 GT kosten?

 

Minstens 49.250 euro. Toch als je gaat voor de hier geteste 335i. Ter vergelijking, da’s bijna 2.000 euro meer dan wat BMW wil voor een gelijkgemotoriseerde Touring. En die is op zijn beurt 2.000 euro duurder dan de Berline. Het hoeft waarschijnlijk niet gezegd dat je die som makkelijk exponentieel opdrijft als je ook begint te grasduinen in de optielijst.

 

P90116523-zoom-orig

 

Motor: 2979 cc, L6, turbobenzine, 225 kW/306 pk bij 5800 opm, 400 Nm bij 1200-5000 opm Transmissie: achterwielaandrijving, manuele zesbak of achttrapsautomaat Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u 5,7 (automaat: 5,4) in sec. Normverbruik: 8,1 (automaat: 7,7) l/100 km CO2-uitstoot: 188 (automaat: 178) g/km Prijs: 49.250 euro

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks