Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / FORD FOCUS RS500 (2010)

De Focus RS500: straffer, sneller, exclusiever en duurder. De RS in de overtreffende trap.

FORD FOCUS RS500 (2010) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Is er wel plaats voor een extremere extreme Focus?

In tijden waar het ecologische aspect meer en meer aan belang wint op het eerste gezicht niet. Toch is de RS500 een vrij logische stap in het RS-verhaal.

Niet enkel was de gewone RS een verademing, die downsizing even liet voor wat het was, de extreme Ford was ook een grensverlegger onder de hot hatches. Lang leek het erop dat de bovengrens voor voortrekkers op 250 paarden lag. De RS kwam niet alleen met 305 eenheden aandraven, dankzij de Revo Knuckle-voorwielophanging en het Quaife-sperdifferentieel kreeg hij ze ook moeiteloos naar het asfalt vertaald. Gekoppeld aan een best democratisch prijskaartje, en desnoods in bevallig BP-groen gestoken, draaide de verkoop uit op een gigantisch succes.

Doel was 7.000 RS’en te slijten, maar uiteindelijk vonden 11.000 stuks hun weg naar de klant. Een succesvol project dat behoorlijk goedkoop was, aangezien de RS naast de standaard-Focus van de band rolt. Om het verhaal met een hoogtepunt af te ronden, bouwde Ford een 500 stuks tellende ultieme reeks: de RS500. Zo krijgt het al opgepoetste merkimago nog wat meer glans, ook al komt de RS500 alleen in het matzwart.



Waar zit het verschil?

Als exclusief orgelpunt van het RS-verhaal mocht hij op geen andere seriemodel lijken. Daarvoor zorgen dat ruige matzwart, onderstreept met zwarte spaakvelgen en rode remklauwen. Dit is een Focus op oorlogspad, zoveel is duidelijk. Over de matte folie van 3M horen we echter verhalen opduiken dat die niet zo bestendig zou zijn tegen de carwash.

Het rood-zwarte kleurschema vind je eveneens terug in het interieur waar de rode Recaro’s meteen je aandacht grijpen. Voor wie het iets subtieler wil zijn de kuipjes verkrijgbaar in het zwart. Verder zorgen een genummerd plaatje en de vele logo’s voor de unieke touch.

Onderhuids doet de vijfcilinder-turbo er nog een schepje bovenop. Om meer kracht te krijgen in de hogere toeren zonder aan soepelheid in te boeten, nam Revolve Technologies de 2,5-liter opnieuw onder handen. Het vermogen stijgt daardoor naar 350 pk en het koppel piekt bij 460 Nm, respectievelijk 45 paarden en 20 Nm meer dan zijn minder extreme broertje. Begeleid door een indrukwekkendere soundtrack spurt deze naar The Dark Side overgelopen Focus tot 100 km/u in 5,6 seconden. Hij herneemt alsof de duivel in eigen persoon hem op de hielen zit.

Leuk, maar wat heb je er aan?

Realistisch gezien haast niets buiten kasseien uit de grond trekken en de snelheidsboetes aaneenrijgen. De topsnelheid van 263 km/u resulteert gegarandeerd in een trein-tram-busabonnement voor een zéér lange tijd.

En toch. Ook de RS500 blijft eerst en vooral een Focus. Met dus een achterbank en koffer, waardoor hij zich niet te goed voelt voor de sleur van dagelijks gebruik. Meeslenterend met de stroom blijft zijn dorst met 9 l/100 km aanvaardbaar voor een auto van dit kaliber. Ga je echter ’s zondags broodjes halen bij bakkerij Lemmens in Zolder, dan kan je altijd een rondje gaan scheuren op de plaatselijke omloop. De 9 liter wordt dan eerder een verdubbeling, het genot, de adrenaline een veelvoud.





Motor: L5-turbobenzine, 2522cc, 350 pk (6000 opm), 460 Nm (2500-4500) Transmissie: voorwielaandrijving, 6M Prestaties: 265 km/u, 0-100 km/u in 5,6 sec Normverbruik: 9,4  l/100 km Prijs: 42.900 euro

Exclusieve test in AutoWereld 271 (29 juli 2010)

Foto’s: Fred Bayet

In dit artikel : Ford, Ford Focus