Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Eerste test / FORD FOCUS 2.0 TDCi 163 (2011)

AutoWereld trok naar Andalusië voor de eerste testritten met de derde generatie van de Ford Focus.

FORD FOCUS 2.0 TDCi 163 (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

AllNewFordFocus 5 Door 002 WEGTEST: Ford Focus 2.0 TDCi 163 (2011)

Eindelijk. Hoe lang zitten we daar al op te wachten?

Meer dan een jaar. De derde Focus-generatie werd voor het eerst onthuld in januari 2010 (wij zijn hem achter gesloten deuren zelfs in december 2009 al gaan bekijken). Dertien maanden heeft het geduurd eer we ermee konden rijden. Dat is zelfs langer dan het kan duren om een regering samen te stellen.

Een ietwat ongebruikelijke manier van werken dus, en dat heeft ermee te maken dat deze Focus een wereldauto is. Anders dan vroeger krijgt bijvoorbeeld de Amerikaanse markt geen eigen model meer, het is deze Focus die over de ganse planeet Ford moet rechthouden. Inderdaad, zoals dat ook met de Fiesta al het geval is.

De strategie heet "One Ford", en daarmee beoogt chef Alan Mulally een slankere en efficiëntere werking van de multinational. Vandaar trouwens ook het dumpen van Volvo, Aston Martin, Jaguar en Land Rover de afgelopen jaren. In dit geval heeft de Europese afdeling (Keulen) het grootste werk op zich genomen, de volgende Mondeo zal bijvoorbeeld een ontwerp uit Detroit worden.



Oef, toch nog een Europees paspoort op de Focus. Dat wil dus zeggen dat hij nog steeds zo lekker rijdt als voorheen?

Toch wel. Generatie één bepaalde in de jaren '90 wat dat betreft nieuwe normen, en ook generatie twee was in dat onderdeel van het beste wat er te krijgen was. De derde consumeert bochten met dezelfde verbetenheid. Het veercomfort is beter, maar de ophanging behoudt dezelfde nuance die scherpte verzoent met verfijning.

Het geëvolueerde onderstel is nog steeds het beste en sportiefste van alle voorwielaangedreven middenklassers, met een voortrein die aandachtig luistert en een achteras die niet alleen volgt maar zich ook laat plaatsen. Er zit ook standaard een koppelverdeelfunctie op het ESP.

De belangrijkste vernieuwing qua rijden, is de elektrische stuurbekrachtiging, die ten voordele van het verbruik de elektrohydraulische vervangt. Het geeft vanzelfsprekend iets minder gevoel, al heeft Ford deze technologie perfect in de vingers, met dank ook aan de chassisontwikkelaars uit Lommel. Rij- en stuurplezier is nog steeds dé troefkaart van de Focus, al geldt dat nog meer voor de benzineversies dan deze iets zwaarlijviger diesel.

De 2.0 TDCi met 163 pk heeft standaard een manuele zesbak, al testten wij enkel die met gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling. De 2 liter is aangepast en draait geraffineerder dan vroeger, terwijl ook de geluidsdemping erop vooruit ging. 0 naar 100 km/u gebeurt in minder dan 9 seconden, enkel de 180 pk sterke 1,6 liter-turbo doet voorlopig beter.

Zuiniger is de 1.6 TDCi, maar daarmee hebben we nog niet gereden. Idem voor de Econetic, die pas in 2012 te krijgen valt. Ook op de Electric en de ST blijft het nog even wachten.



Alleen maar positieve commentaar dus?

Nee. Qua design vinden we deze derde generatie slechts een schim van de radicaal vernieuwende mk1. De nieuwe Focus oogt modern, daar niet van, maar tegelijk ook zo banaal. Een ziekte waaraan vele wereldauto's lijden.

De inrichting van de cockpit is een pak moderner en kwalitatiever, al vinden we ook daar het ontwerp tekortschieten wegens nodeloos druk qua lijnen.

Wel indrukwekkend is de in deze klasse ongeziene collectie actieve rijhulpsystemen. Om alles uit te leggen hebben we hier echter geen plaats, daarvoor verwijzen we je naar ons blad.

Deze versie is de duurste van allemaal, de instapprijs is 18.100 euro. Daarmee heb je de 1.6-benzine van 105 pk.



Motor: 4L-diesel (turbo), 1997 cc, 163 pk (3750 opm), 340 Nm (2000-3250 opm) Transmissie: FWD, 6Rd Prestaties: 215 km/u, 0-100 km/u in 8,9 sec Normverbruik: 5,3  l/100 km Prijs: 26.750 euro

Eerste test in AutoWereld 286 (10 maart 2011)

In dit artikel : Ford, Ford Focus

Journalist AutoGids/AutoWereld