Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Hyundai Tucson 1.7 CRDi 7-DCT (2016)

Geschreven door Klaas Janssens op

Voortaan combineert de Hyundai Tucson de 1.7 CRDi ook met de gerobotiseerde 7-DCT met dubbele koppeling. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een Hyundai Tucson met het aandrijfgeheel dat we eerder tegenkwamen bij de i40: de aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling gehangen 1,7 liter-turbodiesel met 141 pk die de voorwielen aandrijft. Zo hebben dieselrijders een alternatief voor de minder krachtige en fiscaal minder interessante 2.0 CRDi met klassieke zestrapsautomaat, die enkel te combineren valt met 4x4.

Even samenvatten:

  • De uit de i40 gelichte 1.7 CRDi wint 26 pk en 60 Nm.
  • Hyundai Tucson deze 1.7 CRDi met de 7-DCT.
  • Enkel in combinatie met voorwielaandrijving.
  • CO2-uitstoot van 129 gram, tegenover 160 voor de 2.0 CRDi 136 4WD.

Meer power, dat moet goed nieuws zijn?

Jawel. Niet zozeer omdat de Hyundai Tucson gemaakt is om van bocht tot bocht te scheuren, wel omdat de 115 pk sterke, aan een manuele versnellingsbak gekoppelde 1.7 CRDi-motorspecificatie wat krap uitvalt voor deze SUV. Die additionele 26 paarden en extra 60 Newtonmeters zorgen voor wat overschot bij het cruisen en het inhalen, wat vooral het comfort dient. De prestaties gaan er logischerwijs op vooruit, juist jammer dat die extra peper ook een hogere dieseldorst impliceert.

De voorwielaangedreven Tucson 1.7 CRDi 141 met 7-DCT heeft een normverbruik van 4,9 liter per 100 kilometer, wat resulteert in een CO2-uitstoot van 129 gram. Beduidend beter dat de 160 gram die de 2.0 CRDi 136 met 6A uitstoot, maar bezwaarlijk een recordwaarde in zijn klasse.

Hyundai Tucson 

Hoe verloopt de wisselwerking tussen CRDi en 7-DCT?

De opgepepte 1.7 CRDi kan het uitstekend vinden met de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. De set-up richt zich overduidelijk op een beperkt verbruik en een hoog comfort, wat maakt dat de sturing van de robotbak wel erg snel opschakelt. Gelukkig reageert de 7-DCT snel genoeg op kick-down, terwijl je ook manueel kan bijsturen via de versnellingspook. De overgangen zelf geschieden snel en soepel, al mist de 7-DCT de verfijning van een DSG-transmissie zoals Volkswagen hanteert op de nieuwe Volkswagen Tiguan.

Hoe je het ook draait of keert, past dit aandrijfgeheel de Hyundai Tucson uitstekend. Niet alleen op de weg, maar ook commercieel. 

Commercieel?

De Hyundai Tucson verkoopt als zoete broodjes. Daar zij het geslaagde koetswerkdesign en het verzorgde interieur niet vreemd aan, al blijft de prijszetting doorgaans doorslaggevend in dit felbevochten segment. Zeker in combinatie met de algemene waarborg, die nog steeds 5 jaar zonder kilometerbeperking bedraagt.

De nieuwe Tucson 1.7 CRDi 141 pk 7-DCT is enkel leverbaar in twee van de drie gekende uitrustingsniveaus. De Style-basisversie werd niet weerhouden, de klant kan wel kiezen voor de Premium en de Executive. Die laatste komt standaard met de led-koplampen, een elektrisch panoramisch open dak, een automatische kofferklep, geventileerde voorzetels en stuurverwarming, 19-duimsvelgen en veiligheidssnufjes zoals Autonomous Emergency Braking, Blind Spot Detection System en Rear Cross Traffic Alert. De 115 pk-versie is niet als Executive leverbaar.

Het AutoWereld-oordeel?

De combinatie van de krachtigere 1.7 CRDi en de gerobotiseerde 7-DCT maken de reeds bijzonder goede Hyundai Tucson nog beter.

Hyundai Tucson

 

 

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Tucson

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro

Tests

Onze tests

Stockwagens Hyundai

Nieuwe hyundai in stock

Tweedehands Hyundai

Tweedehands hyundai

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!