Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lexus GS 300h (2016)

Een halftijdse update voor de hybride Lexus GS. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een subtiele update van de Lexus GS, die zijn vijfde jaar ingaat. De Japanse E-Klasse zet vooral in op hybride aandrijvingen, met deze 300h als instapper en commerciële speerpunt. In diesels doen deze Japanners niet, maar met een tot 104 g/km verlaagde CO2-uitstoot is deze GS zeker vlootwaardig.

Wat is er nieuw?

Zoals gezegd, de update is subtiel. Je herkent hem het best aan de nieuwe, 3 centimeter langere snuit, nu met een nog breder opengesperde bek en drievoudige led-blokken in de koplampen. Onzichtbaar zijn de verstevigingswerken aan de carrosserie, met extra laspunten en meer structurele lijm, wat de stijfheid en dus het rijgedrag verbetert.

Wat zit er onder de motorkap?

Een hybride aandrijflijn zoals in de Toyota Prius, maar dan wat potiger. Aan de basis ligt een 2.5-benzine van 181 pk met een indrukwekkende thermische efficiëntie van bijna 40%, oftewel net zo goed als een diesel. Lexus heeft daarvoor vooral de frictie verminderd, met vernieuwde klepstoters, nokkenassen en distributieriem, terwijl een stijvere kop en blok de vibraties terugdringen.

Aan de viercilinder hangt een elektromotor van 104 kW, beide drijven via een continu variabele transmissie de achterwielen aan. De prestaties zijn keurig, de 0-100 km/u wuift hij in 9 seconden weg. Imposanter is natuurlijk de 450h met zescilinder, die knalt in 5,9 seconden naar de 100.

Het verbruik? Verwacht geen mirakels, maar een gemiddelde van 6 à 7 l/100 km kan je halen. Wat op zich zeker niet slecht is voor een berline van dit kaliber met benzinemotor.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Niets mis mee, Lexus bouwde altijd al smetteloze interieurs, maar tegenwoordig is het er ook sfeervol toeven. Ook hier een reeks kleine verbeteringen, zoals een helderder head-updisplay, een verbeterde bediening van het multimediasysteem, hertekende tellers, een nieuw stuur en analoog klokje, extra geluidsisolatie, enzovoort.

Het belangrijkste nadeel is wel onveranderd gebleven: de batterijen zitten tussen achterbank en koffer en nemen dus aardig wat bagageruimte in.

Hoe rijdt de Lexus GS 300h?

Ook hier enkele veranderingen, door de stijvere carrosserie kon Lexus ook de ophanging wat bijstellen. Het verschil is subtiel, want de GS lag op zich al als een blok op de weg en dat is nu alleen maar verbeterd. Zeker als F Sport met de adaptieve dempers, al verbrodden de bijhorende 19-duimsvelgen het veercomfort wel wat.

Wat moet dat kosten?

Je kijkt aan tegen een instapprijs van 44.900 euro. Geen kleintje, maar ook niets uitzonderlijks in de categorie waar de Audi A6, BMW 5 Reeks en Mercedes E-Klasse de debatten domineren. De standaarduitrusting is op die basisversie niet riant, ook wat dat betreft zitten de Japanners en de Duitsers op dezelfde lijn. Een klein voordeel is evenwel de veel lagere BIV, toch voor de particuliere klanten.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De GS is zo'n auto die je moet proberen om er een boon voor te kweken. Hij kan veel en doet het met bewonderenswaardige fijnzinnigheid, maar als dieselalternatief is hij op zijn best bij gezapig gebruik. 

In dit artikel : Lexus, Lexus GS

Journalist AutoGids/AutoWereld