Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MAZDA 2 SKYACTIV-G 90 (2014)

Mazda heeft een nieuwe 2 klaar. AutoWereld kon de 90 pk sterke SkyActiv-G voorproeven in avant-première, want de Japanse stadswagen komt pas in maart 2015 naar de België. Een testverslag.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Mazda2 - 2015
Wat is er nieuw?

Sinds de banden met Ford doorgesneden zijn, heeft Hiroshima geen rijke suikernonkel meer op om terug te plooien. Geen overdracht van knowhow of technologie, dus doet de nieuwe 2 het zonder Fiesta-onderstel en zonder Ecoboost-motoren. Natuurlijk is dat een aderlating. Toch heeft Mazda een heel nieuw stadswagentje in elkaar gebokst, met een nieuw koetswerk (22% stijver en 7% lichter!), nieuwe motoren en transmissies (zuiniger en sneller!), en een nieuw onderstel (agieler en comfortabeler!).

Wat zit er onder de motorkap?

Van downsizing moet Mazda niets weten. In tegenstelling tot de concurrentie die massaal naar drukgevoede driepittertjes grijpt, houden de Japanners het bij atmosferische SkyActiv-benzinemotoren van de jongste generatie. Een direct ingespoten 1,5 liter-viercilinder die het gebrek aan turbohulp compenseert met een zo hoog mogelijke compressieverhouding, zodat ze betere prestaties koppelen aan een lager verbruik.

Wij gingen op pad met de 90 pk en 148 Nm sterke SkyActiv-G,  gekoppeld aan de optionele zestrapsautomaat. Geen dubbel gekoppelde robotbak zoals bij de Smart ForFour of de Skoda Fabia, maar een klassiek exemplaar met koppelomvormer. En met zowel een stop-startsysteem als een sportmodus. Die houdt de versnelling langer vast, zodat de krachtbron het ideale toerental draait om gezwind te accelereren. 

Mazda2 - 2015

Het gemiddelde verbruik en de CO2-uitstot van de automatisch geschakelde versie bedraagt respectievelijk 4,8 liter per 100 kilometer en 112 g/km. Met handbak zakken die waarde naar 4,5 liter en 105 gram.

Hoewel die motorkeuze aan belang verliest, biedt Mazda de nieuwbakken 2 ook aan met dieselkrachtbron. Het gaat om een gloednieuw 1,5 liter-blok met variabele turbocompressor dat 105 pk en 220 Nm ontwikkelt, dat 3,4 liter per 100 kilometer verbruikt en dat 89 g/km CO2 uitstoot.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

De nieuwe Mazda 2 is groter dan zijn voorganger. Even breed, maar 20 millimeter hoger en liefst 17,5 centimeter langer. Ruimte die naast de achterpassagiers vooral hun bagage dient, want voortaan heeft de koffer aan laadvolume van 280 liter. Met neergeklapte achterbank heb je tot 950 liter tot je beschikking, een winst van 160 liter tegenover de vorige generatie. Juist jammer dat de laaddrempel aan de hoge kant is.

Mazda2 - 2015

De dashboardlay-out mixt dat typische Mazda-design met een gedegen afwerking, frivole toetsen en leuke snufjes. Alleen de materiaalkeuze kan hier en daar wel wat beter.

Het infotainmentsysteem dat je bedient via het centrale, bovenop het dashboard geplaatste aanraakscherm of via de naast de manuele handrem gepositioneerde draaiknop, bundelt de belangrijkste functies, van gps-navigatie over audio tot internet. Je moet enkel over een smartphone met 4G-connectiviteit beschikken om van alle MZD Connect-onlinefunctionaliteiten te kunnen profiteren. Het systeem werkt intuïtief en beduidend stabieler dan de zogeheten Miror-oplossingen die vele concurrenten hanteren.

Helemaal nieuw, toch voor het compacte stadswagensegment, is de head-updisplay. Een eenvoudige budgetoplossing, geafficheerd op een transparant plaatje boven de tellerpartij. Maar je hoeft je ogen niet langer onnodig van de weg te halen bij het lezen van gps-instructies.

Mazda2 - 2015

Hoe rijdt de Mazda 2?

Ondanks die groeistuip is de Japanse constructeur erin geslaagd het rijklare gewicht onder de ton te houden, terwijl een combinatie van verschillende staalsoorten voor een met 22% verhoogde koetswerkrigiditeit zorgt. En dat dient vooral de rijdynamiek, een eigenschap die Mazda maar al te graag claimt.

Nu was de oude 2 al een leuk karretje, dat vrank en vrij van het ene naar de volgende bocht fladderde. Aanvankelijk komt zijn opvolger minder frivool voor de dag, de fijn geregelde stuurbekrachtiging en de fluks reagerende vooras ten spijt. Al ontstaat die indruk vooral onder invloed van het toegenomen rijcomfort. De zakjapanner reageert minder springerig bij het tackelen van oneffenheden, dempt zowel het motorgeronk als de windgeluiden merkelijk beter en zit uitstekend. De jeugdpuisten voorbij, deze puber zet de stap naar volwassenheid.

Wat moet dat kosten?

De Belgische marktintroductie is pas voor maart 2015, dus voor prijzen is het nog te vroeg. We weten enkel dat de SkyActiv-G met 75 pk sterke instapmotor 12.990 euro zal gaan kosten.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Het is druk in de stad. In een tijdspanne van enkele weken reden we met zowel de Renault Twingo en de Smart ForTwo/ForFour als met de Opel Corsa en de Skoda Fabia. Maar de lijst is langer, veel langer.

Mazda2 - 2015
Wat is het AutoWereld-oordeel?

De Mazda 2 heeft het talent om het te maken. Alleen hang het succes van deze stadswagen vooral af van subjectieve factoren. En dan hebben we het jammer genoeg niet langer over het rijgedrag en zelfs niet over het comfort, eigenschappen die een groot deel van het potentiële koperspubliek niet langer valideert. Wel over de looks. Het welvende lijnenspel met de karaktervolle snuit en pittige oogopslag werkt uitstekend met de gedrongen proporties van de 2, vanuit sommige hoeken zien we er zelfs een beetje Alfa Romeo in. Als ook de prijs volgt, zou het wel los moeten lopen.

In cijfers?

Motor: 1496 cc, (L4, benzine), 66 kW/90 pk (6000 opm), 148 Nm (4000 opm) Transmissie: voorwielaandrijving, zestrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4060/1695/1495 mm Gewicht: 975 kg Koffer: 280-950l Ophanging: MacPherson/torsieas Prestaties: 177 km/u, 0-100 km/u in 12,0 sec. Normverbruik: 4,8 l/100 km CO2-uitstoot: 112 g/km Prijs: n.n.b.

 

 

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda2

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas