Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Peugeot Sport 308 GTi 270 (2015) - circuittest

Omdat je die legendarische badge moet verdienen, gaat de 308 GTi door de ervaren handen van Peugeot Sport. AutoWereld doet de test op het Circuit Vasco Sameiro in Braga, nabij de Portugese hoofdstad Porto.

40.660 €
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Wat is dit?

De GTi by Peugeot Sport staat bovenaan de 308-piramide als meest atletische van het gamma. De Fransen voorzien twee versies, een snelle met 250 pk en een nog snellere met 270 pk. Die laatste krijgt ook een mechanisch Torsen-sperdifferentieel, lichtgewicht 19-duimsvelgen met Michelin Pilot Super Sport-rubber en grotere Alcon-remmen met vier zuigers en rood gelakte remzadels.

Wat is er nieuw?

Hoewel de Peugeot Sport-behandeling de 308 GTi gemodificeerde bumperschilden en zijschorten koppelt aan twee langs weerskanten geplaatste, in een diffusor ondergebrachte einddempers, blijven de koetswerkaanpassingen stijlvol en subtiel. Geen spoor van een kwetsbare splitter of potsierlijke dakspoiler.

2015 308 GTi by Peugeot Sport

Die subtiele aanpak verdwijnt als je voor de exhuberante Coupe Franche-uitmonstering gaat, een kleurenstelling die rode lak voor- met zwarte achteraan combineert. Het tegenovergestelde van de 208 GTi 30th Anniversary, dus.

Wat zit er onder de motorkap?

Een evolutie van het gekende 1,6 liter-blok met twinscrollturbo, zoals we dat ook in de RCZ R vinden. Naast opgevoerd ook versterkt om de hogere temperaturen en dito slijtage de baas te blijven. De THP-krachtbron ontwikkelt een piekvermogen van 270 pk voor een maximumkoppel van 330 Nm en trekt in zowat elke van de zes beschikbare versnellingen de stenen uit de grond.

Het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt 6 seconden rond, dat is twee tienden sneller dan de 308 GTi 250. En de topsnelheid wordt elektronisch beperkt op 250 km/u. Je hebt hoe dan ook de indruk met een drukgevoede 2 liter-motor onderweg te zijn, zo hard sleurt dit ding.

2015 308 GTi by Peugeot Sport

Ook Peugeot voorziet een Sport-knop waarmee je de Dynamic-modus inschakelt. Dan kleurt het dashboard rood, gromt de motor wat luider door de luidsprekers en verschijnt er een andere display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller, met info over de turboboost en de g-krachten.

Hoe rijdt de Peugeot 308 GTi?

Peugeot Sport haast zich te zeggen dat ze een dagelijks bruikbare sportieveling hebben willen maken, geen hardcore circuitspeeltje dat messcherpe rondetijden achterna holt. Denk VW Golf GTi of Golf R en niet Honda Civic Type-R of Renault Mégane RS Trophy-R.

Maar dat wil niet zeggen dat ze zich er snelsnel vanaf gemaakt hebben. Zowel de voor- als de achterophanging van de 308 GTi werd herbekeken, met aanpassingen aan de geometrie (negatieve wielvlucht) en de stabilisatorstangen. Deze Peugeot Sport-creatie ligt 11 millimeter lager, staat vooraan 10 millimeter breder dan de huis-tuin-en-keuken-308 en steunt op een andere veren-dempercombi om het motorpotentieel te kunnen benutten.

2015 308 GTi by Peugeot Sport

De belangrijkste feature blijft evenwel het Torsen-differentieel, een mechanisch exemplaar dat tot 35% spert. Het trekt de snuit naar de koord van de bocht, zodat onderstuur de kop wordt ingedrukt en de 1.6 THP zijn vermogen min of meer efficiënt op de voorwielen kwijt kan. Het beresterke middengebied maakt wel dat je doorgaans genoeg hebt aan de derde of vierde versnelling.

Hoewel de achteras zich bij circuitgebruik wat laat zetten door met het gaspedaal te spelen, kan je de Peugeot 308 GTi moeilijk speels noemen. Wel snel en enthousiast. Het kleine stuurtje, hier met een rode strip voor de rechtuitstand, vraagt opnieuw wat gewenning. Aanvankelijk maak je immers te sterke stuurhoeken, wat het sperdifferentieel tot brutale reacties noopt. En dat creëert wat onrust bij het uittekenen van je rijlijnen.

Maar eens de kalibratie klopt, snijdt de 308 GTi by Peugeot Sport als door boter. Het esp kan volledig uit en met 1,2 ton zet deze Peugeot weinig gewicht op de schaal. Dus lollig is het wel.Vooral knap hoe Peugeot Sport erin geslaagd is een scherp en enthousiast onderstel te kneden, dat erg veel grip ontwikkelt en agiel reageert. Zonder echt oncomfortabel of nerveus te worden. En zonder de nood aan een adaptieve demping. Het had alleen wat progressiever gemogen, meer grijs dan of wit of zwart.

Hoe prettig is het binnenin toeven? 

De 308 GTi 270 komt standaard met Peugeot Sport-kuipjes, die veel steun bieden en laag genoeg staan. Verder noteren we rode stiksels en een specifieke versnellingspook om de boel wat op te leuken. En de eerder vermelde Sport-modus, natuurlijk.

2015 308 GTi by Peugeot Sport

Wat moet dat kosten?

De 308 GTi by Peugeot Sport kost 34.050 euro. Toch als je voor de 250 pk sterke lightversie gaat. De GTi 270, de versie die je hoe dan ook hebben moet, kost 36.900 euro.

Het AutoWereld-oordeel?

Aanvankelijk stelde de 308 GTi wat teleur wegens te gemanierd en te volgzaam. Te Golf GTi. Maar na een wat moeizame kennismakingsronde op de openbare weg, pasten de puzzelstukken uiteindelijk toch in elkaar. De motorsouplesse en de motriciteit zijn de sterke punten van de GTi by Peugeot Sport, geïnitieerd door de indrukwekkende alliantie tussen de turbomotor en het Torsen-differentieel.

Het is een verdraaid goede hot-hatch geworden. Veel beter dan zijn voorganger. Maar als liefhebbers van het genre hadden we graag een streepje meer 306 S16 ervaren.

2015 308 GTi by Peugeot Sport

De concurrenten?

We kunnen van een hot-hatchrevival spreken, nu zowat elke C-segmenter een heetgebakerde sportderivaat telt. De meest voordehand liggende concurrenten zijn de VW Golf GTi Performance of de onlangs gepresenteerde ClubSport, de Ford Focus ST en de Seat Leon Cupra.

Maar ook de Focus RS en de Honda Civic Type-r gaan maar al te graag aan het worstelen met de nieuwe Peugeot 308 GTi 270.

Het cijfermateriaal?

Verbrandingsmotor: 1598 cc, L4 (turbobenzine), 200 kW/270 pk bij 6000 opm, 330 Nm van 1900 opm Transmissie: voorwielaandrijving, mechanisch sperdifferentieel, manuele zesversnellingsbak Afmetingen (l/b/h): 4253/2043/1446 mm Gewicht: 1205 kg Ophanging: McPhersons/torsieas Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 6,0 sec. Normverbruik: 6,0 l/100 km CO2-uitstoot: 139 g/km Prijs: 36.900 euro

 

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas