Vergelijkende tests
FORD FOCUS 1.5 ECOBLUE // KIA CEED 1.6 CRDi // PEUGEOT...

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Peugeot koestert dan ook hoge verwachtingen. De overgeproportioneerde verhoudingen van de vorige generatie werden richting de Seine gestuurd en de 308 kreeg iets meer sérieux. Daarmee verliest hij dan wel wat van zijn joie de vivre, al past die meer gemodereerde stijl wel beter bij het publiek dat de Peugeot voor ogen heeft: dat van de Golf.
Waar het uiterlijk iets minder expressief door het leven gaat, wordt het binnenin des te speelser. Het kleine stuurtje ligt als gegoten in de hand, de toerenteller zwaait Aston-Martin-gewijs naar de verkeerde kant en minimalisme voert de hoofdtoon. Het voelt dan ook apart aan en ziet er op zijn minst uniek uit in zijn segment. De middenconsole verliest dus een doolhof aan knopjes ten voordele van een 9,7 duim groot aanraakscherm. Uiterlijke voordelen daarvan zijn legio, gebruiksvriendelijk is het net iets minder. Zo is het zeer afleidend om even de temperatuur aan te passen tijdens het rijden. Door het ontbreken van tactiele knopjes ben je bijna verplicht om je ogen van de baan af te halen.
Dat geldt evenzeer als je wil scrollen door de Connect Apps waar ons infotainmentsysteem mee is uitgerust. Gaande van een Michelin-gids tot een weerkanaal kan je internetgewijs de info opsnorren waar je op dat moment behoefte zou aan hebben. Favoriet van de redactie is nu al de Coyote-app die ons boetefonds de komende maanden met rust zou moeten laten. Wel spijtig dat het ontiegelijk lang duurt voor de verklikker is opgestart.
De nieuwe generatie van de 308 werd op de tredmolen gezet om wat lichter door het leven te gaan. Het resultaat van die workout is een verlies van 140 kilo ten opzichte van zijn voorganger. Met zijn 1.135 kilo weegt onze 308 overigens ook honderd kilo minder dan een vergelijkbare Volkswagen Golf. Eat that, VW!
Inspannigen die ook lonen als er moet gereden worden. De 1.6 e-HDI in het vooronder weet zich met 115 pk en 270 Nm meer dan te weren in het verkeer. De diesel is er wel nog eentje van de Euro 5-school, al probeert hij zijn groene vaandel hoog te houden met 95 g/km CO2. Trap je op zijn staart, dan brengt hij de 4,25 meter lange 308 in 10,2 seconden naar de honderd waarna hij tot zo’n 191 km/u snelt. Acceptabel, maar geen kippenvelprestaties.
Nee, ons model met het Active-uitrustingsniveau lijkt zich op het eerste gezicht vooral in zijn natuurlijke habitat te voelen op bochtigere wegen. Oneffenheden worden comfortabel genegeerd terwijl het chassis zich snedig gedraagt. Zelfs bij Belgisch regenweer voelt de Peugeot op geen enkel moment onstabiel aan. Lof dat deels op het conto geschreven kan worden van het direct stuurwieltje, al draagt ook het lagere zwaartepunt (min vijf centimeter) zijn steentje bij.
Hoewel onze relatie met de Franse schone nog pril is, tekenden we toch al een eerste verbruiksgemiddelde op: 5,6 liter per 100km. Toegegeven, dat ligt nog een eind van de in Sochaux meegegeven 3,7 liter, al hoeft dat in se geen slecht nieuws te zijn. Integendeel, het naar beneden halen van dat gemiddelde is het perfecte excuus om nog wat extra kilometers op de teller te zetten.
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308