Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PORSCHE 911 TURBO S (2013)

De snelst accelererende straat-Porsche aller tijden.

PORSCHE 911 TURBO S (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Sneller dan de Carrera GT dan?

Toch wel, al heeft die samen met de GT2 RS van de vorige generatie wel nog meer vermogen dan deze nieuwe Turbo S. Maar met een spurt van 0 naar 100 km/u in een nauwelijks te bevatten 3,1 seconde is dit dus de extreemste bom waarop Porsche ooit een nummerplaat hing. Althans, tot binnenkort de 918 Spyder verschijnt, die heeft nauwelijks 2,8 tellen nodig voor het klassieke spurtje.

Even de feiten op een rijtje. Achterin ligt een door twee variabele turbo's gevoede variant van de 3.8-boxer uit de Carrera. Op zijn best is die goed voor 560 pk, al is er ook een gewone Turbo met minder boost en 520 pk (33.000 euro goedkoper). De trekkracht piekt op 700 Nm, al kan de overboost-functie daar nog eens tijdelijk 50 stuks bovenop gooien. Om al die krachten de baas te kunnen moest Porsche de zuigers verstevigen.

P13_0313

De boel loopt via een PDK-zevenbak en een vernieuwde centrale meerplatenkoppeling naar de vier wielen. Die PDK-bak heeft overigens een eigenaardigheidje. Teneinde bij constante snelheid het verbruik te drukken kan die onder bepaalde omstandigheden de koppeling laten slippen om aan stationair toerental met halve aandrijving te rijden. Een ietwat bizar truukje om een lagere CO2-uitstoot te laten optekenen.

Nog nieuwtjes? Welja, er is een rubberen spoilerlip die bij lage snelheden kan ingeklapt worden om geen verkeersdrempels te raken en bij hoge snelheden naar beneden kan voor aardig wat extra downforce. Er is, net als op de GT3, vierwielsturing, hier met een maximale uitslag van 2,8°. En er zijn nieuwe adaptieve led-koplampen. Spitstechnologie die doorgaat op wat sowieso al een techneutendelirium is, met actieve rolstangen, koolstofkeramische remmen, verkeersbordherkenning, een Burmester-stereo, enzovoort. Zowel supersportwagentechnologie als limousinegadgets, het tekent de brede spreidstand die de 911 Turbo altijd al heeft weten aannemen.

AX3P0237

Allemaal mooi, maar hoe rijdt dat?

In alle opzichten spectaculair goed. Neem de launch control. Zelden werden we zo diep in onze stoel gekwakt, we voelden ons een golfballetje dat met één sympathieke swing naar de andere kant van het veld wordt gemept. Je vraagt je af hoe een transmissie al dat geweld zomaar kan verdragen, al weten we van de vorige Turbo-generatie dat je dat soort stunts desnoods een hele dag lang kan doen. We hebben het ooit met onze eigen ogen gezien.

Even verbazend is het gemak waarmee je dit pk-monster piloteert. De nog verder verbrede voortrein luistert gedweeër dan ooit naar de bevelen, soms zelfs té snel. De vierwielsturing levert bij lagere snelheden extra agiliteit en boven de 80 km/u een voorheen ongekende stabiliteit, alsof daar met de integrale aandrijving alleen al niet voldoende van was.

Qua dynamiek is die combinatie van stabiliteit en wendbaarheid wel het strafste aan deze auto. Op de limiet kan je de Turbo S wat bijsturen met het gas en dan duikt de neus wat meer of minder naar de koord, zonder dat de achterkant je dreigt in te halen. Een sterk staaltje samenspel tussen elektronica en mechaniek. De dagen dat een 911 Turbo je in elke bocht probeerde te vermoorden zijn nog slechts een vage herinnering.

AX3P3060

Waar moeten we deze Turbo S dan catalogeren?

Plaats hem gerust tussen supercars genre Ferrari 458 Italia of McLaren MP4-12C. Al doet de Porsche daar een extra dosis gebruiksgemak bovenop, qua instap, zichtbaarheid of ruimte staat deze een heel eind verder dan die twee exoten.

De Porsche scoort evenwel minder op de auditieve beleving. Het geluid uit de uitlaten klinkt wat te gedempt, toch zeker voor deze prestaties. Een toegeving aan die dagdagelijkse bruikbaarheid, natuurlijk, maar voor ons mag het wat meer zijn.

Verder kunnen we alleen maar diep buigen voor één van de toegankelijkste en tegelijk in alle opzichten (ook verbruik) meest performante sportwagens ter wereld. Té gemakkelijk performant wellicht om op de gelimiteerde Belgische wegen niet snel te frustreren. Op Duits grondgebied is dit evenwel een ronduit unieke belevenis.

AX3P0387

Motor: 3800 cc, H6 (biturbobenzine), 412 kW/560 pk bij 6500-6750 opm, 750 Nm (overboost) bij 2200-4000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, elektronisch gestuurd sperdifferentieel Prestaties: 318 km/u, 0-100 km/u in 3,1 sec. Normverbruik: 9,7 l/100 km CO2-uitstoot: 227 g/km Prijs: 199.771 euro

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Journalist AutoGids/AutoWereld

De concurrenten