Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche Cayman GT4 (2015)

Een hardcoreversie van de Porsche Cayman, daarop hebben we tien jaar zitten wachten! Het nagelbijten waard? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

CIRCUITTEST: Porsche Cayman GT4 (2015)

Wat is dit?

Een afgetrainde versie van de al niet onaardig sturende Cayman, tot nu toe het wat ondergewaardeerde juweeltje uit het Porsche-gamma. In Stuttgart is het vooral de 911 die het sportwagengamma recht houdt, de kleinere tweezitter kreeg eigenlijk nooit de uitgepuurde en opgedreven variant die hij eigenlijk verdiende, met zijn heerlijk uitgebalanceerde middenmotorarchitectuur.

Deze GT4 zet alles recht, beschouw het als de kleinere broer van de 911 GT3, een circuitwapen van het zuiverste pompwater. Mét manuele zesbak, speciaal om de GT3-fans, in sommige gevallen ontgoocheld omdat ze enkel nog een PDK krijgen, tevreden te houden.

CIRCUITTEST: Porsche Cayman GT4 (2015)

Wat is er nieuw?

Vanalles. Zoals de voorophanging, elektrische stuurinrichting en de overmaatse remmen, rechtstreeks afkomstig van die GT3. De motor is een 385 pk sterke versie van de 3.8 uit de Carrera S (die heeft er wel 400), de achteras is versterkt en de versnellingsbak, die achter de achterwielen hangt, kreeg dynamische motorsteunen om de pendelneiging uit te vlakken.

Porsche voorziet een standaard set-up, maar je kan de rijhoogte (standaard 3 centimeter lager dan bij een gewone Cayman) aanpassen, net als het camber en de positie van de rolstangen (3 posities). Ook de aerodynamica is verstelbaar, met twee standen voor de achterspoiler en verwijderbare flaps in de diffusors rond de voorophanging. Je merkt het, dit is eerder een auto voor de Nürburgring dan voor de Brusselse Ring.

Al is het geen spartaanse koersauto, de adaptieve dempers zijn best vergevingsgezind. Er is wel wat geluidsisolatie verdwenen, dus je hoort de cilinders en tandwielen luider zingen en brullen dan in een gewone Cayman. De radio en de airco kan je laten verwijderen om gewicht te sparen. Maar echt veel lichter is de GT4 niet geworden, door de grotere wielen en de versterkte gewrichten.

Je ziet het er ook aan dat dit het serieuze werk is. De GT4 ligt prachtig op zijn 20 duimers, die de wielkasten volledig opvullen en de luchtsleuf op de neus (typisch voor een GT3) en de uitgebouwde zijdelingse luchthappers lichten meer dan een tipje van de sluier op.

CIRCUITTEST: Porsche Cayman GT4 (2015)

Wat zit er onder de motorkap?

De 3.8 van de 911 Carrera S, maar dan 180 graden gedraaid. Door de moeilijkere luchttoevoer hier goed voor 385 pk in de plaats van 400, al volstaat dat ruimschoots voor een spurt van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden. Ook de koppeling komt uit de Carrera S, de zesbak is die van de Cayman maar dan versterkt. Porsche heeft ook een automatische tussengasfunctie voorzien, die je activeert via de Sport-knop. Tussen bak en wielen zit ook nog een mechanische sper.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Het verschil met een gewone Cayman is niet zo groot, op de gekleurde stiksels en de alcantara stuurbekleding na. In de plaats van deurklinken zijn er riempjes, al is dat eerder voor de show dan dat het echt gewicht bespaart.

Uiteraard kan je wel nog allerhande bekledingen laten aanrukken, net zoals een Club Sport-pakket met brandblusser, rolkooi achteraan en batterijswitch. Interessant is ook de smartphone-applicatie die Porsche ontwikkelde, waarmee je video-opnames kan maken en telemetrie registreren op 170 voorgeprogrammeerde circuits.

CIRCUITTEST: Porsche Cayman GT4 (2015)

Hoe rijdt de Cayman GT4?

Wat denk je zelf? We hadden ons niet meteen aan een zware ontgoocheling verwacht, maar Porsche heeft onze verwachtingen overtroffen. Nu is de Cayman natuurlijk een geweldige basis voor een circuitkanon, met die middenmotor en lage bouw zit het gewicht ideaal verdeeld. Maar dit is toch weer heel wat anders, zo voelden we op het circuit van Portimão, in de Algarve.

Hier gaat het niet om de ultieme prestaties rechtdoor, wel om een zo puur mogelijke rijervaring. Tuurlijk accelereert de GT4 keihard, maar er is niet tevéél vermogen, zeker niet op droog wegdek met semislicks rond de velgen gedrapeerd. Eigenlijk is deze Porsche daardoor een heel gemakkelijke auto, zeker met de automatische tussengasfunctie kan je er achteloos mee schakelen als in een Golf TDI. Al dient het natuurlijk vooral om je te helpen bij het hard remmen voor een trage bocht. Wat een bak trouwens, het korte pookje klikt door zijn rooster alsof je een pistool herlaadt.

Als geen ander kan Porsche afstellen, wat maakt dat je vanaf de eerste meters één bent met de auto. Het stuur is stijf en slaat soms terug, maar geeft veel gevoel en is perfect afgemeten. Corrigeren is zelden nodig. De demping absorbeert oneffenheden perfect, je merkt aan alles dat dit ding school gelopen heeft op de Nordschleife. En dan die balans: aanremmen, insturen, zeer vroeg op het gas en de motor richting 7.800 opm jagen, de zuivere basis van circuitrijden. De GT4 werkt met je mee, er is geen enkel element dat protesteert of het plezier in de weg staat.

De laatste bocht van Portimão is zo'n supersnelle doordraaier, met in het midden een heuveltopje en daarna een lichte banking. Het soort bocht waar niet elke auto heelhuids doorheen komt. In de Cayman betrapten we onszelf erop dat we ons elke keer voornamen om hem de volgende keer sneller te nemen. Zoveel vertrouwen schenkt dit ding. Vertrouwen én zuiver plezier. Echte sensaties. Heerlijk.

CIRCUITTEST: Porsche Cayman GT4 (2015)

Wat moet dat kosten?

88.451 euro, en dat is een dikke 10.000 meer dan je voor een GTS betaalt, oftewel 50.000 minder dan een GT3 kost. Het is maar hoe je het bekijkt. Dee koolstofkeramische remmen (PCCB) kosten wel nog eens een kleine 8.000 extra, en dan zijn er nog een heleboel andere dure opties. Het hoort er helaas bij wanneer je een Porsche-garage binnenwandelt.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Dat dit een van de leukste auto's is die Porsche ooit heeft gemaakt. En een van de pittigste dingen die momenteel rondkarren in autoland. Puur en onversneden, maar tegelijk zeer toegankelijk. Wellicht nogal rauw om als enige voertuig in dienst te nemen, maar als zondags speeltje is er weinig plezieriger spul dan dit.

God, we missen hem nu al, die Cayman GT4. Een toekomstige klassieker, dat weet je zo. De productie is dan wel ongelimiteerd, maar dit zal een van de laatste atmosferische Porsches zijn, en de waardevastheid van GT3's kennende, zou dit op de lange termijn wel eens een verrassend goedkoop stel wielen kunnen zijn. Maar doe ons een plezier en laat hem niet rijpen in een droge kelder, hij is te delicieus om stil te staan.

CIRCUITTEST: Porsche Cayman GT4 (2015)

En het droge cijfermateriaal?

Motor: 3800 cc, H6 (benzine), 283 kW/385 pk bij 7400 opm, 420 Nm bij 4750-6000 opm Transmissie: achterwielaandrijving, manuele zesbak, sperdifferentieel Afmetingen (l/b/h): 4438/1817/1266 Prestaties: 295 km/u, 0-100 km/u in 4,4 sec. Normverbruik: 10,3 l/100 km (238 g/km) Prijs: 88.451 euro

 

 

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayman

De concurrenten