Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PORSCHE CAYMAN S (2013) - Circuittest

Wie Boxster zegt, denkt Cayman. Wie Cayman zegt, denkt rijplezier. En wie rijplezier zegt, denkt circuit. Op naar Portimao!

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Blijft de Cayman een Boxster met een dak?

Jawel. De Boxster blijft de roadsterversie van de Cayman, zoals de Cayman de coupévariant van de Boxster blijft. Juist de oogopslag is anders. Net zoals bij de vorige generatie herken je de Cayman aan zijn ronde, in de koelnissen ondergebrachte mistlampen. En die geven de coupé de hongerige blik die je met een agressieve krokodil associeert.

Was de vorige nog een geforceerd samenraapsel van klassieke Porsche-elementen, oogt de tweede Cayman-generatie homogeen en volwassen. De wielbasis en de spoorbreedte groeiden, maar de overhangen zijn korter en de welvingen vloeiender. Vooral driekwart achter oogt het ding fantastisch, met zijn pronte billen, strak duikende daklijn en door de zich automatisch oprichtende spoiler verbonden achterlichten.



Dat dak ontzegt je de zon, maar voor de rest heeft die keuze enkel voordelen. Het houdt de warmte beter bij, weert de decibels beter en zet minder kilo’s op de weegschaal, maar het geeft de Cayman ook een betere koetswerkstijfheid dan de Boxster. En dat resulteert in nog meer stuurprecisie.

Welke motoren biedt Porsche aan?

De Cayman, herkenbaar aan de ovalen einddemper, vertrouwt op een atmosferische 2,7 liter-boxermotor die een vermogen van 275 pk paart aan een maximumkoppel van 290 Nm en die een gemiddeld verbruik van 8,2 liter per 100 km koppelt aan een top van 266 km/u en een 0 tot 100 km/u-sprint van 5,7 seconden.

Wij reden met de straffere, met twee centraal geplaatste uitlaatmonden getooide S-versie met gerobotiseerde PDK-zevenbak met dubbele koppeling, aangevuurd door de 3,4 liter-krachtbron van de 911. Hier levert de centraal achterin geplaatste boxermotor 325 pk en 370 Nm, wat volstaat om de Cayman een top van 281 km/u te bezorgen en hem in 4,9 seconden van 0 naar 100 te jagen.



En toch verbruikt de Cayman S niet meer dan 8 liter per 100 km/u, het CO2-equivalent van 188 g/km. Met dank aan het lage gewicht, de gunstige stroomlijn, de remenergierecuperatie, de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting, de stop-starttechnologie en de coasting-zeilfunctie.

Klinkt veelbelovend. Maakt de Cayman de hooggespannen verwachtingen ook waar?

Zeker. Maar pleur de PDK-bak wel zo snel mogelijk in de Sport-stand, want anders schakelt de bak belachelijk snel op en blijkt de gasrespons nodeloos lui. En dat haalt alle snee uit de hoogtoerige boxermotor, die pas echt begint te swingen vanaf een dike 4.000 toeren per minuut. Maar dan is het wel echt feest.

Het was de eerste keer dat we over het circuit van Portimao raasden, een in het dorre achterland van het Portugese Faro verscholen omloop die fascineert met zijn talloze hoogteverschillen en zijn blinde bochtencombinaties. Een genot om op te rijden, maar verraderlijker dan een raterslang.



We krijgen niet genoeg ronden om het circuit echt het onze te maken, maar de gekregen tijd volstaat wel om ons van de talenten van de Cayman te overtuigen. Het ding reageert bliksemsnel op richtingveranderingen, duikt zonder enige aarzeling naar de koord en remt de longen uit je lijf. De cijfertjes op de g-krachtenmeter spreken boekdelen, net zoals de hoeveelheid adrenaline die door je aders spuit. Yes, they did it again...

Motor: 3436 cc, (boxer-zes, benzine), 239 kW/325 pk bij 7400 opm, 370 Nm bij 4500-5800 opm . Transmissie: achterwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling . Prestaties: 281 km/u, 0-100 km/u in 4,9 sec. Normverbruik: 8,0 l/100 km . CO2-uitstoot: 188 g/km . Prijs: nog niet bekend

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayman

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas