Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Porsche 911 R gaat officieel: alle specs!

Porsche maakt 991 exemplaren van de 911 R: een GT3 RS zonder achtervleugel, maar mét manuele versnellingsbak.

Overzicht :

Op het Autosalon van Genève onthult Porsche de door de Motorsport-afdeling ontwikkelde 911 R, een ode aan het gelijknamige homologatiemodel uit 1967. Toen beperkte Stuttgart de productie tot 20 exemplaren, de nieuwe 911 R krijgt een tot 991 exemplaren gelimiteerde oplage.

De Porsche 911 R is gebaseerd op de GT3 RS. Achterin ligt dezelfde boxermotor, een atmosferische 4 liter-krachtbron die een piekvermogen van 500 pk combineert met een maximaal koppel van 460 Nm. In tegenstelling tot de 911 GT3 RS grijpt deze R-versie evenwel naar een manuele zesversnellingsbak met ingekorte spreiding. Het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt 3,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 323 km/u.

Porsche 911 R - Geneva 2016

Met de R van Rijplezier

Legt de 911 GT3 RS de focus vooral op circuitprestaties, dan wil deze R eerder schitteren op de openbare weg. Daarom verliest hij die naar downforce hengelende achterspoiler van de RS-versie. De 911 R doet het met de automatische vleugel van de Carrera-modellen. Nu heeft Porsche wel aan de wagenbodem gewerkt, die bij hogere snelheden alsnog de nodige neerwaartse druk genereert.

Opvallend: dankzij het gulle gebruik van lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel, magnesium en polycarbonaat weegt de 911 R nog eens 50 kilogram minder dan zijn RS-circuitbroertje. Porsche schrapte de geluidsisolatie en de achterbank, terwijl zowel het airco- als het audiosysteem naar de optielijst verwezen worden. Bovendien is de volledige uitlaatlijn vervaardigd uit titanium, waardoor de totale massa aftopt op 1.350 kilogram.

Dat lage gewicht gaat hand in hand met een opgewaardeerd onderstel. Op zoek naar extra scherpte bij het bochenjassen sleutelden de jongens van Porsche Motorsport aan de vierwielsturing en aan het mechanische achterdifferentieel, terwijl de 911 R standaard kan rekenen op de koolstofkeramische PCCB-remmen en op brede UHP-banden. Dat Ultra High Performance-rubber ligt rond gesmede 20-duimsvelgen met centrale wielmoer.

Porsche 911 R - Geneva 2016

 

 

 

 

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken