Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 35805 - 50905€ | 109 - 142 g/km (WLTP) |
Benzine | 28430 - 50780€ | 115 - 161 g/km (WLTP) |
Hybride benzine Plug-in | 46380 - 54390€ | 23 - 28 g/km (WLTP) |
Aardgas | 37505 - 43130€ | 100 - 109 g/km (WLTP) |
Skoda Octavia
In het voorjaar van 2020 kwam de vierde generatie van de Skoda Octavia op de markt. Uiterlijk kunnen we niet echt van een metamorfose spreken, maar algemeen genomen gaat er toch een klassevollere uitstraling van deze vijfdeurs uit. Dat is zeker het geval binnenin. De vormen, de materialen en de afwerking van het dashboard verraden dat de Octavia het hogerop wil gaan zoeken. Qua connectiviteit en infotainment vertaalt die ambitie zich in een overvloed aan schermen en aanraakgevoelige zones – met een bedenkelijke ergonomie. De Octavia staat op het MQB-platform van de VW Golf, maar dan met een langere wielbasis, zodat hij achterin een bijzonder riante beenruimte kan aanbieden. De koffer heeft een reusachtige inhoud van 600 liter. Aan aandrijfgehelen heeft de Octavia geen gebrek: er is keuze uit drie benzines (110 tot 245 pk), drie diesels (115 tot 200 pk), een CNG-versie (130 pk) én twee fiscaal voordelige plug-inhybrides (204 en 245 pk), die in theorie tot 60 kilometer uit hun batterij halen. Tijdens het rijden geeft de Octavia voorrang aan comfort en sereniteit – zelfs met de optionele gestuurde schokdempers. Toch wordt het nooit saai, mede doordat de elektronische XDS-functie een kunstmatige gierneiging kan creëren om de levendigheid te vergroten. De Octavia is nog altijd een kampioen inzake binnenruimte en functionaliteit, maar tegelijkertijd ziet hij er chiquer uit en is hij aangenamer om in te vertoeven, veiliger en beter uitgerust. Met alle gevolgen van dien voor de prijs, zeker als je maximaal wilt profiteren van al het moois dat het model te bieden heeft.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Diesel | 36815 - 51915€ | 112 - 164 g/km (WLTP) |
Benzine | 29440 - 51790€ | 119 - 137 g/km (WLTP) |
Hybride benzine Plug-in | 47390 - 55400€ | 24 - 29 g/km (WLTP) |
Aardgas | 38515 - 44140€ | 102 - 111 g/km (WLTP) |
Skoda Octavia Combi
De vierde generatie van de Octavia (uit 2020) staat op hetzelfde MQB EVO-platform als de VW Golf en de Seat Leon. Inzake binnenruimte doet de Combi exact even goed als de vijfdeurs – de twee koetswerkvarianten zijn trouwens exact even lang – maar de koffer is hier met een volume van 640 tot 1.700 liter nog een maatje groter. Binnenin wordt het tweespakige stuurwiel omringd door digitale displays: eentje van 10,25 duim voor de instrumenten en een centraal infotainmentscherm dat afhankelijk van het uitrustingsniveau 8,25 of 10 duim meet. Het geeft de Octavia een hightech toests, ook al is de integratie van bijvoorbeeld de klimaatregeling in het aanraakscherm ergonomisch geen verbetering. De Combi neemt het uitgebreide motorenpalet van de berline over, met benzines, diesels, een CNG-versie en twee plug-inhybrides, die allebei 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn in een zakelijke context. De vermogens variëren van 110 tot 245 pk. Net als bij zijn neefjes binnen de VW-groep verschilt de onderstellay-out van de Octavia naargelang van het motorvermogen. Vanaf 150 pk kun je genieten van een meerarmige achteras, de minder krachtige versies houden het bij een torsieas. Dat laatste is zeker geen ramp, want al bij al legt de Octavia duidelijk de nadruk op comfort, ook al blijft het bochtengedrag vrij van kritiek. De Octavia Combi oogt eleganter dan zijn voorganger, met ook een upgrade qua comfort en luxe, zonder aan praktisch gemak in te boeten. Het aanbod telt bovendien voor elk wat wils, met benzines, diesels, een CNG-versie en twee plug-inhybrides. Alleen is deze gezinsvriend niet meer zo vriendelijk voor de portemonnee...
Vind de autoverzekering die bij jou past!
AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.