Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Lamborghini onthult de Huracan STO

Geschreven door Frédéric Kevers op 18-11-2020

Lamborghini profiteert van zijn succes in de racerij en biedt een circuitversie aan van de Huracán die ook op de openbare weg mag rijden: de Huracán STO.

Voortbouwend op de lessen die zijn geleerd van de Lamborghini Super Trofeo en de successen van in de GT3, waaronder 3 overwinningen in de 24 uur van Daytona in 2018, 2019 en 2020, heeft Lamborghini zijn tegenhanger voor de Porsche 911 GT3 RS gebouwd: de Huracán STO, kort voor Super Trofeo Omologato.

Het is de ultieme evolutie van de supercar uit Sant'Agatha Bolognese, met geen enkel compromis voor op het circuit, al blijft hij wel gehomologeerd voor de openbare weg.

Minder is meer

Om het meeste te geven van de sensaties die een Lamborghini kan bieden, heeft het merk met de stier een lichtere Huracán ontwikkeld met minder aangedreven wielen - maar wel met vierwielsturing - en minder compromissen.

Hij maakt gebruik van 'sandwichtechnologie' uit de ruimtevaart. Die bestaat uit een assemblage die dezelfde structurele stijfheid biedt, maar 25% minder koolstofvezel gebruikt. Het lichte materiaal wordt ook gebruikt voor de hele carrosserie, terwijl de voorruit 30% lichter is en de rolbeugel achterin is gemaakt uit titanium.

De velgen zijn dan weer van magnesium. In totaal wordt er 43 kilo gewonnen vergeleken met de al uitgepuurde Huracán Performante voor een gewicht van 1.339 kilo droog aan de haak, terwijl het motorvermogen identiek blijft aan die andere versie met 640 pk. Genoeg voor een sprint naar de 100 km/u in 3 seconden.

Variabele aero

De aerodynamica geniet ook van de lessen uit de racerij met een voorsplitter die is ontworpen om de luchtstroom zo goed mogelijk naar de onderkant van de auto te leiden, terwijl de luchtin- en uitlaten rond de voorwielen de luchtdruk rond de wielen verminderen en meer downforce bieden aan de voorkant van de auto. De achtervleugel heeft een enkele sleuf in het midden, is in 3 standen instelbaar en werkt samen met een diffusor die de lucht van onder de vlakke bodem opvangt om de grootste neerwaartse druk ooit op een Lamborghini op te wekken, zonder daarbij de luchtweerstand te veel te schaden.

Tenslotte helpt de haaienvin op het dak om de lucht naar de achtervleugel te geleiden en de prestaties in de bochten te verbeteren. Uniek is dat het hele koetswerk vooraan uit één stuk bestaat, 'Cofango' genoemd, voor een betere stijfheid en een lager gewicht. In totaal kan de STO tot 450 kilo downforce genereren bij 280 km/u, wat 100 kilo meer is dan de Performante haalt bij 310 km/u.

Racetechnologie

Natuurlijk haalt de Huracán STO ook op technologisch vlak inspiratie bij de racerij en biedt hij een volledige telemetrie aan boord die het de piloot mogelijk maakt om zijn rondetijden op het circuit op te volgen en te bepalen hoe hij zich nog kan verbeteren via de Lamborghini Unica-app op zijn smartphone.

Het stuur geeft toegang tot 3 rijmodi: STO voor de openbare weg, Trofeo voor circuitgebruik met een droge baan en Pioggia voor als het nat ligt op de piste. Alle drie zijn ze ontwikkeld door de huispiloten van Lamborghini. Dat mag je wel verwachten voor een Huracán die ver over de 250.000 euro gaat. Maar dat is hij waard, want op het circuit van Daytona is de STO 3 seconden sneller dan de Performante, terwijl hij amper 2,5 seconden trager is dan de GT3-racewagen... Daarmee is alles wel gezegd!

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten